ROME - Nuchtere mensen geloven niet in wonderen. Toch vinden er soms vreemde voorvallen plaats, waarbij zelfs de meest verstokte ongelovige even de wenkbrauwen fronst. Vooral de inwoners van landen als Italië, Spanje en Portugal zijn zeer gevoelig voor niet te verklaren verschijnselen. In dat licht kan ook de geschiedenis worden gezien van het moderne Romeinse onderwijzeresje, dat via Umbrië naar Nicosane reisde om haar grootmoeder te bezoeken. Had zij inderdaad een ontmoeting met Maria?

Nicosane is een klein dorp, dat leeft van de aubergineteelt. De mannen van het dorp hebben jarenlang zoveel gif gespoten, dat ze onvruchtbaar zijn geworden. Hun kloten zijn opgdroogd en zelfs hun pik wil niet meer in de hoogte komen. Sinds een tiental jaren was er dan ook geen kind meer in het dorp geboren. Of toch wel. De dochter van de herbergierster had vorig jaar het leven geschonken aan een dochter, nadat ze negen maanden daarvoor een verdwaalde Duitse zakenman op doorreis, in de herberg van haar moeder zijn slaapkamer had gewezen. Maar er zou spoedig een verandering in de potentie van de dorpelingen komen, waar niemand op die bewuste vrijdagavond in juni een vermoeden van had.
Het was op die avond dat bij de dorpsdokter luid aan de bel werd getrokken en een hysterisch meisje bijna in zijn armen viel. Nadat hij haar had gekalmeerd vertelde zij hem, dat ze onderweg een liftster had meegenomen. De vrouw had haar voorspeld, dat ze in een pastorie zou overnachten. Ze wilde haar een belangrijke taak op de schouders leggen en had haar opgedragen met enige regelmaat tien Weesgegroetjes te bidden, hetgeen ze, nadat de vrouw was uitgestapt, ook had gedaan. Maar toen was haar kutje vreselijk gaan vloeien. Het vocht leek niet op de haar bekende kutsappen. Ze was bang dat ze dood ging en wilde dat de dokter haar onderzocht. De man liet het meisje haar kut ontbloten en kon niets bijzonders ontdekken. Zij stelde voor tien Weesgegroetjes te bidden.
Terwijl ze languit in haar blote kont op de onderzoekstafel lag deed ze haar gebeden. Opeens gulpte er een geleiachtige massa uit haar kut, waar de arts verbaasd naar keek. Hij kon het vocht niet thuisbrengen en geloofde, dat de duivel bezit van het meisje had genomen. Hij riep de pastoor erbij en samen waren ze nog eens getuige van de wonderbaarlijke uitvloeiing. De pastoor bevestigde de mening van de arts, dat het duivelswerk was en besloot de vrouw mee te nemen naar zijn pastorie, waar hij de duivel zou proberen uit te bannen. Hij vertelde de vrouw daar wat hij van plan was en omdat hij wist dat de duivel zeer weerbarstig kon zijn, stelde hij voor haar aan het bed vast te binden, zodat zij zichzelf niet zou kunnen bezeren. De jonge vrouw vond alles goed als ze maar van die vieze troep uit haar kut werd verlost. Nadat de pastoor haar had vastgebonden gebood hij haar weer tien Weesgegroetjes te bidden. Weer opende het kutje zich en gutste het vocht over de sprei. De pastoor - toch al nieuwsgierig naar een echte kut, die hij alleen maar kende uit de literatuur en de biechtstoel - wilde echter wel eens even van het vocht proeven en stak zijn vinger in het kutje, die hij vervolgens aflikte. Die daad van nieuwsgierigheid zou het dorp totaal veranderen.
Hij voelde plots leven komen in zijn geslacht. Zij priesterlijke lul rees onweertaanbaar onder zijn kleed omhoog en hij had het gevoel dat zijn ballen vol stroomden. Een boze stem in hem zei dat hij zijn teelballen moest legen, maar zijn geloof hield hem overeind en het zaad vloeide op eigen kracht langs zijn schacht naar zijn balzak. Op dat moment kreeg de pastoor een bijzondere inval. Hij liet midden in de nacht de kerklokken luiden. De dorpelingen kwamen geschrokken uit hun huizen en vroegen aan elkaar of er brand of oorlog was. Ze kwamen allen naar de kerk waar de pastoor hen opwachtte. Hij had het kutvocht van het meisje intussen opgevangen in een kommetje onder haar spleet te houden en riep alle mannen naar voren. Zijn vinger doopte hij keer op keer in het kommetje en smeerde bij elke man een paar druppels vocht op de tong. Het resultaat was overweldigend. De vrouwen zagen tot hun grote verbazing, dat de (pyama)broeken van hun mannen door de stijf wordende pikken begonnen te bewegen en zelfs bij de bakker, die altijd vroeg naar bed ging en in een korte broek sliep, stak de lange snikkel uit zijn rechterbroekspijp. De mannen voelden tevens hun gezwollen ballen vollopen en trokken hitsig hun vrouwen mee naar huis.
Die nacht is er sinds jaren weer flink geneukt in Nicosane. Onlangs, negen maanden na die vreemde nacht, werden in de dorpskerk vierendertig baby’s tegelijk door een trotse pastoor gedoopt.
Mocht u, beste lezer(es), dit verhaal niet geloven. Wel! Uw verslaggever was erbij en heeft alles met eigen ogen zien gebeuren en ook de wonderbaarlijke stijve aan den lijve ondervonden